keskiviikko 16. heinäkuuta 2014

Tallinna

Varasimme Tallinnan matkan ennen kuin tiesin tulevasta Puolan reissusta. Jos lähtö Tallinnaan olisi ollut maanantaina, olisin luultavasti jäänyt sinne odottamaan Hannua, kun sunnuntai-iltana saavuimme Puolasta Liettuan ja Latvian kautta Tallinnaan. Nyt ehdin viettää yhden päivän kotosalla pyykkejä pesten ja Lohjalla käyden.

Asian Aroma
Valitsimme L’Ermitage Hotellin aikaisemman sisäänkirjautumisen ja saimme huoneemme heti, kun olimme kävelleet satamasta hotelliin (Kelmikülaan). Huoneeseemme toimitettiin myös kylmä kuohuviini, jonka heitimme huiviin ennen kuin lähdimme kävelemään lounaalle. Kiersimme keskustan ja vanhan kaupungin ulkopuolelta ja päädyimme tuttuun Asian Aromaan, jossa söimme taas hyvät annokset erinomaisen argentiinalaisen Tribu-valkoviinin kera. Istuimme vielä vapaudenaukiolle ilta-aurinkoon kahvittelemaan. Ihanaa, kun virolaiset miehet menevät treffeille kukkakimppu kädessä!

Tallinnan keskusta on jo niin läpeensä kävelty, että lähdimme aamupäivällä katsomaan sen reuna-alueita. 10-kerran lippuvihko ei ole enää myynnissä eikä meidän kannattanut ostaa kolmen kerran lippua (voimassa vain yhden päivän ja lippu on henkilökohtainen), joten ostimme ratikkaliput suoraan kuskilta (1,60€) ja ajoimme Kopliin.

Kopli
Halusin testata Zakopanesta ostamani vaellussandaalit ja teimme treffit Telliskiviin, jonne Hannu ajoi ratikalla ja minä kävelin. Hannu oli odotellessaan nähnyt paikallisia denzoja, jotka nukkuivat pusikoissa tai naukkailivat kirkasta Säästu Marketin kulmillla. Hänen oli tarkoitus tarjota minulle portteri Pudelin laajasta valikoimasta, mutta baari aukeaa vasta 16.00 (olisi pitänyt tarkistaa etukäteen). Jäimme läheisen Lendav Taldrik –ravintolan terassille oluelle. Lentävän Lautasen Intiapainoitteinen ruokalista näytti houkuttelevalta, mutta säästimme syömiset myöhempään. Saatoin Hannun hotelliin ja lähdin kävelemään keskustaan. Liiviostokset tällä helteellä ovat silkkaa kärsimystä, kun hiki valuu rintojen välissä ja pitkin selkärankaa.

Pudeli
Päiväunien aikana ulkona satoi vettä, mutta illalla pilvet kaikkosivat taivaalta tuulen mukana. Kävelimme Telliskiviin ja istuimme Pudelin terassille juomaan pienet Mikkeller Black Holet (13,5%). Ilta-aurinko lämmitti vielä mukavasti, samoin viereiselle Lendav Taldrikin terassille, jonne jäimme syömään hyvät intialaiset sapuskat. Iltakahvit joimme hotellihuoneen kapselikoneesta.

Lendav Taldrik
Torstaina oli aikaa nukkua pitkään ja syödä hotellin aamiainen kaikessa rauhassa. Päivästä tuli helteinen ja matkalla satamaan istuimme moldovalaistaverna Lautariin terassille lähtöoluille. Laivaan päästyämme minä lähdin viemään laukkua säilytykseen ja Hannu keplotteli itsensä kainalosauvoilla ulkokannelle varaamaan meille aurinkoiset paikat. Ensimmäinen 4T-ratikka lähti pysäkiltä puolityhjänä avaamatta lainkaan ovia, seuraavan kyytiin pääsimme ja koska oli arki-ilta, ehdin hyvin käydä kotimatkalla cittarissa ruokaostoksilla.