perjantai 24. kesäkuuta 2016

Head jaanipäeva!

Kochi Kohvituba
Olisi ollut mukava viettää juhannus järven tai meren äärellä mökkeillen ja saunoen, mutta kutsuja ei kuulunut joten lähdimme Tallinnaan. Kun Linda Line rantautui Tallinnaan, alkoi sataa vettä. Matkalla olin tutkinut kesäkuun Baltic Guide -lehteä ja löytänyt uusia ravintoloita kokeiltavaksi. Suunnistimme suoraan kohti tehtaan piippua ja Korsten, Armastus & Hea Toit -ravintolaa, jonne voisi poiketa syömään pois lähtiessä. Seuraava kohde oli Kochi Aidad, jonka kahvilat ja ravintolat olivat juhannuksen takia suljettu. Istuimme Kochi Kohvituban katetulle terassille pehmustetulle sohvalle pitämään sadetta ja haimme viereisestä Super Alkosta Kohvik Portterit tervetulo-oluiksi. Seuraksi saimme pariskunnan Vantaalta.

Vilmsi 50 Apartment
Sateen hieman tauottua lähdimme kävelemään kohti Kadriorgia ja yritimme samalla pysäyttää taksia. Kun ensimmäinen pyysi 15€, päätimme kävellä parin kilometrin matkan. Emäntämme Karin (jota emme harmiksemme lainkaan tavanneet) oli antanut sähköpostilla hyvät ohjeet ja pääsimme kotiutumaan mukavaan huoneistoomme. Ei ihan heti tule mieleen, milloin olemme majoittuneet näin siistiin ja kodikkaaseen kaksioon ("Tämän voisi vaikka ostaa, jos halvalla saisi" totesi Hannu). Kävin suihkussa, sillä aikaa Hannu haki läheisestä Selveris viiniä, tuoreita mansikoita, jogurttia ja piiraita.

Pikkutorkkujen ja kuohariaperitiivien jälkeen jalkauduimme Kadriorgin kaduille. Tarkoituksemme oli mennä syömään läheiseen Cantina Carrambaan, mutta se, kuten muutkin tämän kaupunginosan ravintolat oli pyhän takia kiinni. Kävelimme sadekuurojen saattelemina keskustaan ja menimme tuttuun Karja Kelderiin syömään hyvät alku- ja pääruuat. Kahvit joimme Valli Baarin terassilla. Taivas kirkastui, ostimme kukkakimpun yhdestä vanhankaupungin kukkakioskista ja kävelimme takaisin kämpille nauttimaan mansikkaskumpat illan päätteeksi.

Kadrioru Park
Haimme aamulla Selveristä aamiais- ja pikniktarpeita, pakkasimme repun ja kävelimme Kadriorgin puistoon brunssille. Kaunis sää ja pyhäpäivä oli houkutellut paljon ihmisiä puistoon. Syötyämme kävelimme Kadriorgin Linnan (taidemuseo) kautta kohti satamaa. Rannalla tuuli sen verran, että jätimme sen väliin. Ranta-aluetta rakennetaan ja rempataan kovasti, ripirinnan on vanhoja kauniita puutaloja ja aivan moderneja rakennuksia.

Kadrioru Loss

Kosinta aamu-usvassa?
Jäimme Trahter panimoravintolan terassille ja tilasimme kuuden oluen maistelusatsin.

Kävelimme takaisin Kadriorgiin ihaillen kauniita vanhoja rakennuksia ja naureskellen virolaisille tiemerkeille.

Ettei vaan tulis auto!

Juuri kun pääsimme kämpille, Terry soitti ja lupasi tarjota Hannulle oluen. Hekin olivat Tallinassa! Vietimme pienen siestan ja lähdimme takaisin Trahterin terassille sovituille treffeille Annen ja Terryn kanssa.

Faeton Restoran
Taivas oli seljennyt iltapäivän usvasta ja oli todella lämmintä. Seuralaisemme lähtivät paluumatkalle, me menimme syömään Faeton Restoranin terassille, taas aivan liikaa. Tänään kolusimme vain kaunista Kadriorgia, keskustaan tai vanhaan kaupunkiin ei ollut mitään asiaa. Syötyämme palasimme hiljaisia katuja pitkin kämpille.

J. Vilmsi 50 Apartment
Sunnuntaina kävelimme vielä kauemmas keskustasta ja kävimme bussiasemalla. Siitä marssimme läpi jonkun tehdasalueen ja ylitimme Laagna Teen. Tarkoituksemme oli käydä Pae järvellä, mutta taitaa koko järvialue olla aidattu. Ainakaan kävellen emme löytäneet sinne mitään pääsyä. Joku kerta pitää vuokrata fillarit ja tehdä vähän pidempi lenkki. Palasimme keskustaan toista kautta ja jäimme bussiaseman lähettyville gruusialaisen/armenialaisen (?) ravintolan puiselle terassille lenkkioluelle. Ehdimme juuri kämpille suihkuun, kun alkoi ukkostaa ja sataa rankasti.

Pakkasimme tavarat ja kävelimme tulvivia teitä pitkin Kalamajaan, jossa jäimme piipun viereen syömään Korsten, Armastus & Hea Toit -ravintolaan. Samassa rakennuksessa sijaitsee Kulttuurikattila. WC on romanttisen pinkki ja siellä on pönttö myös pikkuasiakkaille. Ravintola on perustettu vanhaan tehdashalliin ja ruokalista on välimerellinen, mikä sopi raskaiden ruokien jälkeen meille oikein hyvin. Tätä ravintolaa voimme hyvin suositella. Pilvet väistyivät ja kävelimme auringonpaisteessa Linda Linen terminaaliin.

Korsten, Armastus & Hea Toit
Tallinnassa on aina mukava käydä ja joka kerta löytyy jotain uutta, kun menee vähän keskustan ja vanhankaupungin ulkopuolelle.