maanantai 11. heinäkuuta 2016

Kaltene, joogaa Latvian rannikolla

Lomakeskus Zivtini
Bussissa jaettiin Shaktan infopaketti, jossa oli tietoa Latviasta (karttoineen), viikko-ohjelma, bussiaikataulut Rojaan (lausutaan Ruojaan) ja palautelomake. Zivtinissä majoituimme toiseen kerrokseen, saimme Irman kanssa pitää tilavan 4hh merinäköalalla kahdestaan. Valitsimme oitis kaksi leveämpää sänkyä, joissa molemmissa on tuplatyynyt. Leirin avauksessa tapasimme myös moottoripyörällä saapuneen pariskunnan ja autoilla saapuneen perheen ja toisen pariskunnan. Jokapaikan apuna toimii Lontoosta saapunut Julianan sisko Vikka.

Miska poseeraa, Otto kuvaa
Iltajooga pidettiin muutaman sentin lyhyeksi leikatun nurmikon pehmeässä sylissä. Illallisella nautimme emäntämme Ketan tekemiä herkullisia kasvisruokia. Kävelin vielä hetken ilta-auringossa rannalla, oli liian myöhäistä mennä uimaan. Eipä jaksettu kauan kukkua, suihkun jälkeen yksi toisensa jälkeen vetäytyi huoneeseensa. Ihmettelin tämän talon sähkönjakelua, kun en saanut mistään pistokkeesta virtaa läppäriini. Lopulta oli myönnettävä, että vika on läppärin laturissa, vaikkei se ole vanhakaan.

Kaltene = auringonkuivattama
Riianlahti ilta-auringossa
Maanantaina oli hyvin nukutun yön ja aamupuuron jälkeen vuorossa Ayurvedisen kävelyhieronnan oppiminen. Minä ehdin ensimmäisenä ilmoittautua vapaaehtoiseksi mallipotilaaksi. Zakopanen kokovartalohierontakin tuntui tämän lkeen lähes silittelyltä, Miska on sen verran komiankokoinen kaveri. Oppitunnin jälkeen oli meidän vuoromme "kävellä potilaamme päällä" ja vaihtaa sitten vuoroa. Irma on keijunkevyt, mutta kyllä hänkin sai aikaan tuntemuksia pohkeissani ja yläselässäni. Minun piti puolestani varoa, etten riko hänen hentoja luitaan. Ennen lounasta oli vuorossa joogaa.

Syötyämme kävelimme Irman kanssa lähikaupalle ostamaan jäätelöt ja kävimme katsomassa pienen kirkkomaan. Tämän kylän nähtävyydet on nyt nähty. Iltapäivällä oli pidempi joogasessio aurinkoisella pihalla, kunnes tunnin kuluttua alkoi sataa ja siirryimme kuin unissakävelijät sisälle jatkamaan harjoitusta. Sen jälkeen kipaisin uimassa, tosin piti ensin kävellä pitkälle matalaa lahtea, ennen kuin pääsin kastautumaan.

Nuotiopaikka
Keta ja Viviana

Illallisen jälkeen istuimme pihalla ja Keta kertoili Julianan tulkatessa kasvisruuista ja niiden vaikutuksesta kehon ja mielen hyvinvointiin. Koreassa palkittu teemestari Viviana valmisti meille teetä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Keta lupasi viedä kiinnostuneet lähimetsään ja -niitylle "hortoilemaan", eli tutustumaan ja keräämään villiyrttejä.

Tiistain ohjelma alkoi kävelyhieronnalla, meidän piti vielä kysellä neuvoa ohjaajalta. Otto piti meille pihalla joogan ja Bandhan (hengitysharjoituksia). Niissä on vielä opettelemista. Lounaan jälkeen kävelimme taas kirkkomaalle ja kauppaan, tällä kerralla ostin luomujogurttia. Tytöt olivat lähteneet Rojaan hakemaan tilaamamme marjat joltain tilalliselta.

Näin on marjat!

Lounastauon jälkeen taas pari tuntia joogaa, illallinen, uimaan ja suihkuun. Illan satsungin (ajatustenvaihtoa/keskustelua) aiheena olivat asanat.

Miska ja Juliana
Joutsenet lahdella, iltanäkymä huoneemme ikkunasta

Keskiviikkona selvisimme kävelyhieronnasta jo lähes ilman apuja. Irma jätti rantajoogan väliin ja päätti jäädä sisälle parantamaan päänsärkyään. Näinköhän kuona-aineet ovat lähteneet kropassa liikkeelle ja oireilevat särkynä. Minä saan juosta jatkuvasti vessassa tämän kaiken veden ja yrttiteen juonnin takia.
Miska näyttää mallia
Rantajooga erosi hauskalla tavalla muista harjoituksista, varsinkin kun taas sattui hieno ilma. Ilmankos ohjaajat etukäteen suosittelivat, ettei hiuksia kannata pestä aamulla. Normijoogan lisäksi harrastimme lapsuudesta tuttuja voimalajeja; kärrynpyöriä, haarahyppelyä, kottikärryä, päälläseisontaa, käsivarsilla seisontaa ja käsilläseisontaa. Minäkin voin kehua seisseeni (ainakin sekunnin verran) päälläni Joonaksen varmistellessa vieressä.

Juliana näyttää mallia
Pohkeet ja olkapäät joutuivat taas koetukselle, eikä huomisaamun ohjelmassa ole kävelyhierontaa. Sain Vikkan laturin lainaksi, lounaan jälkeen laitoin läppärin lataukseen ja lähdin uimaan. Rannalla jotkut harjoittelivat suppausta (autolla oleva pariskunta toi laudan mukanaan). Marjukan sanoin "Rannalta on hyvä huudella kun merellä on hätä."

Päätin jättää yrttienkeruuretken väliin, Irma lupasi tehdä minulle vihdan ja suihkun jälkeen vetäydyin huoneeseemme kirjoittelemaan ja siirtämään kuvia koneelle. Hain keittiöstä kulhon ja tein terveellisen välipalan jogurtista ja marjoista.

Iltajooga pidettiin taas aurinkoisella pihalla raikkaassa merituulessa. Olenko huono joogi, kun annan purevien muurahaisten ja kutittavien kärpästen häiritä harjoitustani? Joku pääskynen oli tehnyt lentokakat Irman matolle, onneksi ei osunut häneen.