perjantai 29. heinäkuuta 2016

Kustavi, Lootholma

Minun ei kannata tyhjentää "viikonloppulaukustani" muuta kuin pesuun menevät vaatteet, kun sitä saa jatkuvasti olla pakkaamassa. Nyt oli vuorossa kesäisen viikonlopun vietto Kustavissa, Lootholman leirintäalueella. Mukaan houkuttelimme Amin ja Roksun ja majoituimme vierekkäisiin luksusjurttiin. Olimme perillä niin aikaisin, että ehdimme rantasaunaan ja uimaan lämpimään (+22) mereen. Myöhemmin illalla grillasimme ja söimme grillikatoksessa. Loppuilta kului omalla terassilla istuskellen.

Tavaraa oli mukana niin paljon, ettemme edes harkinneet lähteä matkaan Hondalla. Varsinkin, kun sääennuste lupaili vielä viikolla sateita. Naapuriin saimme kaksi tamperelaista motoristimiestä. Heistä ei paljon haittaa ollut, sillä he jatkoivat matkaa jo aamusta. Muutenkin paikka oli todella hiljainen, aamuyöstä joku outo lintu piti omaa älämölöään.

Lauantaina kävimme Hannun kanssa aamusaunassa ja -uinnilla. Aamiaisen jälkeen teimme kävelylenkin kylille ja kävimme hautausmaalla, kaupassa ja Volters Pubin terassilla Ipalla.

Käveltyämme takaisin Lootholmaan, lähdimme Hannun kanssa toivorikkaina metsään etsimään sieniä. Harju taitaa olla vielä kuivempaa kuin Lohjalla, sieniä ei löytynyt yhtään, mutta keräsimme purkilliset vadelmia ja mustikoita. Iltasaunan ja -uinnin jälkeen keitimme uudet perunat savukalan seuraksi. Amilla oli mukanaan omat kattilat, minulla salaattikulhot, sillä leirintäalueen keittiövarustus on varsin kehno.

Kaljaasi Helena

Roksu halusi illalla tarjota meille gintonicit Ravintola Helenan terassilla. Siellä alkoi tanssit, mutta me palasimme jurtille ja Hannu kävi grillaamassa vielä ribsit yöpalaksi. Jurttiin oli majoittunut lapsiperheitä, mutta yöstä tuli taas hiljainen ja jurtassa oli mukavan viileä nukkua, kun emme laittaneet lämmitystä päälle.

Sunnuntaiaamu oli lämmin, mutta pilvinen. Jätimme saunomiset ja uimiset väliin ja aamiaisen syötyämme pakkailimme pikku hiljaa kamat kasaan. Tavaraa oli vähän vähemmän, kun olimme syöneet ja juoneet kaikki mukana tuomamme eväät. Turun moottoritiellä ja Kehä III:lla satoi rankasti, mutta kotiin päästyämme aurinko alkoi taas paistaa ja ripustin pyykit pihalle.

Seuraavan kerran voisi majoittua isoon, 10 hengen paritalonpuolikkaaseen naisten kesken tai lasten kanssa.