tiistai 27. syyskuuta 2016

Dhërmi

Varasimme Tiranan majoituksen sijainnin vuoksi, sen piti olla aivan lähellä bussiasemaa. Asema oli kuitenkin vaihtanut paikkaa, ja jouduimme menemään sinne taksilla. Bussi etelään lähti arviolta klo 12.00-13.00 ja varmuuden vuoksi olimme paikalla varttia vailla puolenpäivän. Tietenkin bussin lähtöaika oli 13.00. Odotellessamme istuimme läheisen kahvilan terassille Efes-oluille.

Viiden tunnin bussimatka maksoi 7,30€/nuppi. Matkalla pidettiin yksi vessa/kahvipaussi. Jäimme kyydistä Dhërmiin johtavassa tienhaarassa ja ostimme kaupasta varuiksi iltaviinin, kun emme vielä tienneet mitään pienen kylämme tarjonnasta. Mäki alas oli varsin jyrkkä. Löysimme Vila Drurin rannasta ja isäntämme Tomi johdatti meidät yläkerran huoneeseen, jonka leveältä parvekkeelta on merinäköala (25€/huone/yö). Pihalla huojuvat banaanipuut, auringonlasku ja kaskaiden siritys tuovat mieleen Lake Toban.

Vila Druri
Kausi alkaa olla lopuillaan, mutta Tomin mukaan rannalla on vielä kolme ravintolaa avoinna (supistetuin listoin), nehän riittävät meidän täällä oleskeluumme. Suihkun jälkeen aloitimme ensimmäisestä menemällä illalliselle Piratët1 Restaurantiin. Hyvää ruokaa, mutta törkeän hintainen (italialainen) valkoviini.

Suljimme tyhjän jääkaappimme ja lähiravintolan musiikin hiljennyttyä kuului vain kaskaiden siritystä. Ainakin kuvittelin kuulevani myös aaltojen lyönnit rantaan. Kuuma huoneemme viileni onneksi yöksi ja aamun valjetessa kaivoin jo kaapista ohuen fleecehuovan jaloilleni.

Aamulla haimme rantakylän kaupasta kuivan leivän, erinomaisen juuston ja lenkkioluet. Hedelmäkaupan valikoima oli yhtä onneton, sieltä ei löytynyt meille mitään. Kevyen aamiaisen jälkeen lähdimme kävelemään paahtavaa rinnettä yläkylään. Ohitimme kaupan, jossa eilen piipahdimme ja jatkoimme Dhërmiin, jossa papparaiset istuivat kahviloissa kuin jossain kreikkalaisessa kylässä. Täälläkin oli vain yksi kauppa, ostimme viinin ja kadunvarresta omenia ja tomaatteja.

Paluumatka alamäkeä pitkin sujui nopeasti, tielle oli eksynyt myös pieni lehmälauma, jonka ohitimme. Otimme parvekkeella ansaitut oluet ja lähdimme uimaan. Mittari näytti varjossa +28, onneksi rannalla sentään tuuli vähän.

Merivesi oli lämmintä ja kirkasta, uituamme istuimme helteiselle parvekkeelle lounaalle; hedelmiä, hyvää juustoa ja paikallista Merlota. Siirryimme siestalle iltapäivän kuumimmiksi tunneiksi.

Restaurant Luciano
Tomi tarjosi pihabaarissaan meille kahvit ja kertoi samalla työskentelystään Kreikan saarilla ja elämästään täällä Dhërmissä. Hän kävi korjaamassa huoneemme ilmastoinnin, jonka kaukosäädin ei suostunut toimimaan. Iltatuulen viritessä menimme syömään Lucianoon, joka oli eilisiltaista ravintolaa huomattavasti edullisempi, mutta minun kanani oli kuivaa (jätän kanat ja broilerit suosiolla kotiin syötäviksi). Tarjoilija kertoi, että heidän pizzauuninsa on jo suljettu tältä kaudelta. Istuimme vielä parvekkeellamme kuunnellen aaltojen loisketta ja sirkkojen siritystä. Tomi laittoi baarissaan mukavaa musiikkia soimaan.

Korvatulpat vaimensivat jääkaapin hurinaa (ilmeisesti siitä on termostaatti rikki), muuten olikin taas hiljaista ja sopivan viileää. Haimme aamulla kaupasta ison, tuoreen polakan. Siitä ja juustosta riittää tomaattien ja hedelmien kanssa aamiaiseksi ja lounaaksi. Pihamme banaanit ovat vielä raakoja, pihistin naapurin puolelta pari persimonia.

Kymmeneltä oli jo hillittömän kuuma. Tomi lähti vaimonsa ja pienen Amelien kanssa rannalle, me kävelimme rantatien päästä päähän, kävimme katsomassa Restaurant Royalin vaatimattoman listan ja menimme uimaan. Uintioluiden, suihkun ja lounaan jälkeen olikin aika vetäytyä siestalle.

Huilailtuamme ilmastoinnin viilentämässä huoneessa kävimme iltapäiväuinnilla, suihkussa ja siirryimme pihabaariin kahvittelemaan perheen seuraksi. Sovimme alustavasti kyydin aamuksi Tomin kanssa ja varasimme netin kautta viimeisen Albanian majoituksen Pogradecista.

Viimeiseksi Dhërmin illallispaikaksi valikoitui Piratêt1 ja tilasimme hyvät pizzat. Illan viimeiset lasilliset otimme omalla parvekkeella kuunnellen samalla pihabaarin mukavaa musiikkia ja Tomin seurustelua ranskalaisnaisten kanssa.