maanantai 6. maaliskuuta 2017

Keväinen Lontoo

Big Ben
Lakonuhasta huolimatta Helsinki-Vantaalla ei ollut lainkaan ruuhkia ja pääsimme kävelemään suoraan läpi turvatarkastuksen. Laskeuduimme Gatwickiin aikataulun mukaisesti ja kävimme ostamassa meno-paluujunaliput Victoria-asemalle.

Saint James's Park
Huoneemme ei ollut vielä valmis, jätimme tavarat Hotel Enricoon ja lähdimme harhailemaan kaupungille. Kävelimme Thamesin varrelle, ohi Tate Britainin ja jatkoimme Parlamenttitalolle ja Big Benille asti. Käännyimme Westminster Abbeylle, annoimme muiden jonottaa sinne sisälle ja kävimme ihailemassa Saint James's Parkin kaunista kukkaloistoa.

Old Star Pub
Poikkesimme syömään Fish and Chipsit Old Star Pubissa, sieltä kävelimme vielä Buckingham Palacelle. Kotimatkalla mutkittelimme läpi lähetystöalueen ja ohitimme useita kauniita kadunpätkiä (mews), joilla on ilmeisesti entisaikaan sijainnut hevostalleja.

Green Park

Majoituimme hotelliin ja hiljennyimme hetkeksi. Illan hämärtyessä lähdimme etsimään jotain mukavaa pubia, jossa istahtaa hetken. Kummalista; asumme melko lähellä keskustaa, mutta sekä kaupat että pubit sijaitsevat jossain muualla. Etsimisen jälkeen löysimme vihdoin The Grosvenor Pubin, jossa söimme kevyen iltapalan ja joimme Alet.

Hyde Park
Hotelliaamiaisen jälkeen kävelimme Victoria Stationille (mittasimme aikaa; vain 10 min.), jossa latasimme Oyster cardeihin rahaa ja kävimme samalla vaihtamassa lisää valuuttaa. Tästä päivästä meidän oli tarkoitus selvitä bussiajeluilla, silti kävelymittariin kertyi taas 20 km. Kävimme yhdessä keskustan monista puistoista, sen jälkeen kävelimme Hyde Parkiin, josta emme löytäneet Speaker's Corneria.

Selfridges
No nyt löytyi vaatekauppoja, kun kävelimme pitkin Oxford Streetiä! Ja Fleet Streeriltä löytyi varsinainen pubikertymä. Ehdimme käydä vielä pällistelemässä Selfridges-tavaratalossa (jonka katutason täyttävä kosmetiikkaosasto vastaanottaa asiakkaat raskaalla hajuveden tuoksulla) ja puolikkailla pinteillä Nicholson's Pubissa, ennen kuin hyppäsimme bussiin, jolla matkasimme St. Paul's Cathedralille. Istuimme kaksikerrosbussin yläkerrassa ensimmäisellä penkkirivillä ja Pirjo piti minulle Mondon oppaan johdolla opastetun kierroksen. Katedraalin puistossa kukkivat violetit jouluruusut ja skimmiat aloittivat kukintaansa.

Nicholson's Pub
St. Paul's Cathedral

Jäimme kyydistä London Bridgen bussiasemalla, josta kävelimme kuvaamaan Tower Bridgeä. Lounaalle jäimme Hay's Gallerian Côte Brasserieen. Söimme hyvät tonnikalapihvit Nizzan salaatilla. Tsekkiläinen puhelias tarjoilijapoika kävi vähän väliä kysymässä, onko leideillä kaikki hyvin.

Côte Brasserie
Tower Bridge
Syötyämme oli tarkoitus jatkaa Tate Moderniin, mutta järjestysmiehet ja poliisit stoppasivat suunnitelmamme alkuunsa. Ihmettelimmekin rantareitin ruuhkaa, sillä koko London Bridge oli suljettu. Emme saaneet sille mitään selitystä, vaan meidän oli kiltisti käännyttävä toiseen suuntaan ja ylitimme Tower Bridgen. Ei enää huvittanut lähteä takaisin toiselle puolelle siltaa, jätimme Taten väliin ja jatkoimme kävelyä kohti hotelliamme.

Kämpille käveltyämme lepuutimme jalkoja hetken (viilensimme valkkarin parvekkeella) ja lähdimme kannattamaan kotikulmamme Marquis Pubia. Varsinainen korttelikuppila; meluisa ja täynnä. Musiikki soi sitä kovempaa mitä kovempaa asiakkaat puhuivat. Tilasin itselleni kanacaesarin ja Pirjo itselleen piirakan, joka oli täytetty English Breakfastista jääneillä tähteillä. Hyvää oli!

Westminster Abbey
Reissumme innoittajana ollut Muumi-näyttely on ollut loppuunmyyty lähes joka päivä. Emme varanneet lippuja etukäteen ja seuraavat vapaat löytyvät vasta perjantaille. Naistenpäivän kunniaksi varasimme iltapäiväteetarjoilun Hotel Hiltonista.

Trafalgar Square
Britit ovat yllättäneet minut täysin! Sen tiesin, että lounasaikaan pukumiehet (ja -naiset) menevät pubiin pintille, mutta että kävelytiet ruuhkautuvat shortseissa ja t-paidoissa juoksevista lontoolaisista oli minulle uutta. Työpäivän päätteeksi sadat (jos ei tuhannet) lontoolaiset polkevat hurjaa vauhtia täyttäen pyörätiet. Ensin luulimme, että kyseessä on joku kilpapyöräily, mutta toimistoväkihän siinä kiirehtii koteihinsa. Paras tosiaan noudattaa suojateiden maahan maalattuja tekstejä "Look right!"

Horse Guards
Keskiviikkoaamu oli harmaa ja sadetta tihkutti vähän väliä. Söimme rauhassa aamiaisen ja sääkin selkeni. Varustauduimme sateenvarjoin ja kävelimme Westminster Abbeyn ohi Horse Guardsille, jossa odottelimme vahdinvaihtoa. Luin opaskirjasta, että paras paikka sen seuraamiseen on St. James's Parkin kulmilla ja kiirehdimme Horse Guardsin toiselle puolelle. Helikopteri pörräsi yläpuolella ja poliisiautoja kadunvarrella, mutta mitään vahdinvaihtoa ei ollut näkyvissä. Jatkoimme matkaa National Galleryyn.

National Gallery
Kiertelimme kaikki upeat näyttelysalit ja ihastelimme vanhojen taiteilijoiden pikkutarkkaa työtä, olipa kyseessä uskonnollinen maalaus, muotokuva tai maisema. Yksi Gallen-Kallelakin ("Keitele") löytyi. Tarkoituksemme oli kävellä vielä katsomaan Tate Britainin näyttelyt, mutta Lontoon poliisit estivät taas etenemisemme. Teitä oli suljettu ja kävelijätkin joutuivat kiertämään mutkien kautta päämääriinsä, kun soittokunnat harjoittelivat seuraavan päivän paraatia, jossa kunnioitettiin Irakissa ja Afganistanissa kuolleita sotilaita (sekin selvisi meille vasta kotona perjantain Ilta-Sanomista).
Päätimme, että yksi näyttelykäynti sai riittää ja kävimme Punk Ipalla sopivasti kohdalle osuneessa Bag O' Nailsissa. Alkoikin olla jo kiire Double Tree Hiltonin kello 15:n teelle.

Double Tree Hilton
Teehetki oli varsin miellyttävä, ensimmäiseksi meidät kukitettiin ruusuilla Naistenpäivän kunniaksi. Neljä erilaista kolmioleipää, neljä erilaista pikkumakeaa ja siinä välissä lämmin skonssi täytteineen. Palanpainikkeeksi valitsimme molemmat kannulliset Earl Grey Strongia. Hotelliin oli lyhyt kävelymatka, jäin huilimaan kun Pirjo päätti lähteä vielä tuliaisostoksille.

Cookhouse Joe
Illalla käytimme taas bussikorttia ja ajelimme bussilla Piccadilly Circukselle saakka. Siitä kävelimme Sohoon ja jäimme burgereille mainioon Cookhouse Joeen, joka oli hämärä, meluisa ja tupatentäynnä. Kävelimme kotimatkan Victorian kulmille.

Torstaina oli aikainen herätys, emme ehtineet syödä edes hotelliaamiaista, kun oli jo lähdettävä Victorialle. Siellä ostimme mukaan paninit ja lähdimme junalla Gatwickin lentokentälle. Aivan turhaan hosuimme; lähtöporttimme ilmoitettiin vasta alle tunnin ennen lähtöä. Pääsimme kotimatkalle aikataulun mukaisesti ja Vantaan loskakeliin laskeuduimme jopa vähän etuajassa.