perjantai 14. huhtikuuta 2017

Madrid

Kotikatu (ja -baari)
Siirryimme lentokenttäbussilla (5€) Atochan juna-asemalle, jossa ostimme junaliput San Sebastianiin valmiiksi sunnuntaille. Kävimme katsomassa aseman hienon kasvipuutarhan ja kilpikonnat, ennen kuin kävelimme tien toiselle puolelle Reina Sofiaan. Majapaikkamme Hostal Fernández sijaitsee Reina Sofian museota vastapäätä, aukion toisella puolella. Aukion laidoilla on suosittuja baareja, yhdelle terassille jäimmekin sangrialle, kun olimme ensin vieneet tavarat huoneeseemme.

Lähdimme kävelemään kohti Lavapiesia pitkin Calle de Argumosaa, jonka varrella on lukuisia ravintoloita ja baareja. Jäimme syömään El Económicoon patatas bravat ja mustekalarenkaat (pullo hyvää valkoviiniä 9,50€). Mukava, meluisa, paikallisia täynnä oleva paikka, jonka seinäkaakelit toivat mieleeni Lissabonin. Kotimatkalla kahvittelimme vielä Cafe Amandan terassilla. Reina Sofian terasseilla istui vielä muutamia ihmisiä, oli hiljaista kun palasimme Fernándeziin. Puoliltaöin baarit sulkeutuivat alapuolellamme.

Museo Thyssen-Bornemisza

Aamulla Museo Reina Sofiaan oli jo pitkä jono, kun lähdimme aamiaiselle 100 Montaditosiin. Kävelimme Buen Retiro -puiston laitaa ohi Museo del Pradon. Em. museot olemme jo nähneet, vielä oli näkemättä Museo Thyssen-Bornemisza. Aurinkoista päivää kului siellä pari tuntia, katsottavaa oli turtumiseen asti.

Kävelimme Cibelesin aukiolle saakka, sieltä lähtevät lentokenttäbussit, kun tämä retki aikanaan päättyy. Emme lähteneet ennestään tutuille Solin kulmille, vaan kurvasimme Plaza Santa Anan kautta kohti La Latinaa. Intialaiset ovat tainneet vallata kaikki ravintolakiinteistöt.

Kävelimme kämpille päin eilen tutuksi tullutta Calle de Argomosaa ja jäimme lounaalle Noche Blancan terassille. Aurinko paistoi kuumasti ja palasimme hostaliin siestan viettoon. Kalsaripyykki kuivui parvekkeella nopeasti, Reina Sofian aukiolle ja sen terasseille kokoontui ihmisiä viettämään aikaa ja museoon oli vielä seitsemältä pitkä jono.

Ilman hieman viilennyttyä lähdimme kävelemään vihdoinkin La Latinaan saakka. Matkalla pysähdyimme lasillisille ja pintxoillle Ossi-I:ssä ja Taberna Restaurante Madridissa. Hyvät annokset söimme Bar Cruzissa ja iltakahvit joimme kotikatumme Sanabrian terassilla.