lauantai 5. toukokuuta 2018

Figueira da Foz

Hain taas leipomosta aamiaissämpylät, söimme, pakkasimme tavarat ja lähdimme São Benton asemalle. Campanãssa menimme näyttötaulun ohjeiden mukaan laiturille 8 odottamaan Lissaboniin menevää junaa (meille Coimbra B). Kuulutus (ei tietenkään näyttötaulu) kertoi epäselvällä portugalilla, että juna lähteekin laiturilta 4. Siellä näyttötaulussa luki jotain aivan muuta ja virkailijat olivat paikalla kertomassa, että juna lähtee kuin lähteekin laiturilta 8. Päivän lenkki tuli suoritettua. Aveiron kohdalla haisi pahalta. Viimeksi luulin sen johtuvan kanaalin seisovasta vedestä, mutta syypää taitaakin olla edellisen taajaman vedenpuhdistamo, jonka hajut leviävät ympäristöön.

Matkaliput tarkistettiin vasta viimeisessä paikallisjunassa, jonka päättäri oli Figueira da Foz. Olimme perillä sen verran aikaisin, että jäimme helteiselle terassille oluelle, ennen kuin jatkoimme majapaikkaamme. Pääsimme majoittumaan Marina Charming Houseen heti, mutta emme parvekkeelliseen huoneeseen, jonka olimme varanneet. Saimme mukavan, siistin huoneen ja meille luvattiin parvekkeellinen huone huomiseksi. Kevensimme vaatetusta ja lähdimme lounaalle.

Harmi vain, että oli siestan aika ja monet ravintolat olivat sulkeneet ovensa. Rantakadun Casa dos Papagaios oli koko päivän auki ja tasasimme Francesinhan ja kanasalaatin.

Kävelimme lauantai-kirpparin läpi ja yritin tinkiä messinkisestä kynttilänjalasta siinä onnistumatta. No, se olisikin ollut liian painava kannettavaksi koko loppumatkan.

Pysähdyimme tulomatkasta tutulle helteiselle terassille brandykahveille. Rui ei todellakaan pihdannut brandya kaataessaan (7cl). Kävelimme rannan kautta kämpille siestan viettoon.

Siestan jälkeen lähdimme emäntämme Paulan suosittelemaan Pizzeria Claudioon, jossa söimme mainiot pizzat.

Yli kolme viikkoa olen vaeltanut kylminä aamuina, hikoillut tuulisilla vuorilla ja nukkunut kalseissa majataloissa pysyen kaikin puolin terveenä. Johtuiko sitten allergian ärsytyksestä vai Hannun käyttämästä ilmastoinnista, mutta Figueirassa aloin tuntea flunssan oireita ja viikon kestävä yskiminen (ja valvominen) alkoi