tiistai 18. huhtikuuta 2017

Biarritz, Ranska

Biarritz
Aamulla kävelimme turhankin aikaisin bussiasemalle ja odottelimme puolisen tuntia Biarritziin lähtevää bussia. Näkymät vihreään vuoristoon olivat taas huikeat. Ranskan rajalla poliisi nousi bussiin tarkistamaan passit, onneksi olin ottanut (majapaikkaa varten) passini pois rinkasta, joka oli bussin tavarasäilössä.

Bussi kiersi juna-aseman ja lentokentän kautta, Biarritzin keskustassa olimme vähän ennen puoltapäivää. Hannun puhelimeen lataaman kartan avulla löysimme Résidence Le Victoria Surfin. Taas vaihtui kieli ja minä sain pitkästä aikaa maapisteen. Emme vielä saaneet huonettamme, jätimme tavarat säilöön ja kävelimme rannalle, jossa tuuli puhalsi kylmästi. Keittiömme varustetasosta ei ollut mitään tietoa ja varmuudeksi söimme lounaspizzat Les Terrassesin tuulelta suojatulla terassilla.

Biarritz tuntuu olevan kallis paikka - ainakin meille - ja syötyämme haimmekin marketista mukaan iltapalaa. Kävelimme Victoria Surfiin, saimme huoneemme ja (erikseen pyytämällä) maksulliset pyyhkeet ja maksullisen wifi-tunnuksen. Tilavassa huoneessamme on myös iso tv, jota voi halutessaan katsella - tietenkin maksusta. Kapselikoneella voi keittää kahvit, kun ensin käy ostamassa kapselit respasta.

Illalla kävelimme turisti-infoon selvittämään jatkoyhteyksiä. Biarritzissa ei ole lainkaan bussiasemaa, vaan bussit lähtevät jostain tietyn kadun varrelta. Pahus, bussi Pamplonaan ei menekään suoraan vaan vaihto on San Sebastianissa. Kävelimme vielä tuulisella rantakadulla, meressä ei uimareita näkynyt ja surffaritkin lähinnä kelluivat aalloilla. Palasimme kämpille suihkuun ja iltapalalle; tuoretta sekaleipää, vuohenjuustoa, maksapatéta ja punaviiniä. Ihanaa syödä ranskalaisia omenoita ilman allergiaoireita!

Le Rocher de la Vierge
Venäytin selkäni eilen, kun nostin rinkan bussin tavarasäilöstä. En keksi sille muutakaan hoitoa kuin Mobilatia ja liikuntaa, ennen kuin selkä joutuu kovaan rasitukseen. Tänään ei ollut mihinkään kiire, joten nukuimme pitkään ja luimme uutiset ennen aamiaista. Sää oli aurinkoinen, mutta Atlantin rannalla tuuli kovin. Lähdimme kävelemään majakalle (Le Phare) ja rantaa myöten Le Rocher de la Viergelle. Niemenkärjen toisella puolella oli suojainen Plage du Port Vieux -ranta, jossa oli muutama uimarikin. Palasimme keskustaan, jossa ravintolat sulkeutuivat siestalle ja haimme kaupasta lounastarpeet.

Alkuillasta tuuli tuntui tyyntyneen ja lämpötla nousi +16:een. Jäimme aurinkoiselle Les Colonnesin terassille kahvittelemaan, ennen kuin lähdimme harhailemaan keskustan kaduille etsimään illallispaikkaa. Biarritz on kaunis kaupunki, täynnä kauniita rakennuksia ja merenrannan tunnelmaa. Myös kaupungin sisäiset bussit ovat hauskan värisiä.

Jäimme syömään patatas bravakset ja paistetut mustekalat mukavaan Tapas Puig & Daroon. Hotelliin palasimme auringonlaskun aikaan rannan kautta.

Aamulla on taas aikainen herätys ja kamojen kanssa kävely bussipysäkille. Mukava tietää, että lähdemme takaisin Espanjaan.