sunnuntai 2. heinäkuuta 2017

Tartto (Tartu, Estonia)

Mirja ja Masa yllättivät meidät Makasiiniterminaalissa ja matka Tallinnaan sujui rattoisasti heidän seurassaan. He olivat päättäneet lähteä Haapsaluun ja tiesivät meidänkin olevan Linda Linen kyydissä. Otimme skumpat heidän hääpäivänsä kunniaksi.

Carolin, Kesk 1
Bussimatka mukavalla Lux Expressillä Tallinnasta Tarttoon kesti 2½ tuntia. Kävelymatka Kesk-kadulle Carolin Apartmentiin ei ollut pitkä. Vuokraisäntämme odottelikin meitä jo kadulla, saimme avaimet ja lähdimme takaisin keskustaan. Aurinko paistoi vielä, tosin taivaalle alkoi kertyä uhkaavia pilviä.

Jäimme kävelykadun varrelle Ristiisa Pubin terassille oluille, ennen kuin kävelimme Raekoja Platsiin etsimään sopivaa illallispaikkaa. Monesta vaihtoehdosta päädyimme gruusilalaisravintolaan ja söimme hyvät sapuskat, ennen kuin palasimme omaan puutalolähiöömme Karlovan kaupunginosaan.

Carolinin huoneistomme on romanttisesti sisustettu valkoisen ja lilan värisin tekstiilein, tapetein ja maalein. Jopa makuuhuoneen sinänsä kauniit lautaseinät on kokonaan piilotettu harsoverhojen taakse. Makkarin kulmaikkunoista on näkymä pihalle, jonne emme löytäneet muuta käyntiä kuin lukitun portin. Toisen huoneen ikkuna on jostain syystä teipattu, joten en aamulla nähnyt, mitä kadun toisella puolella tapahtuu. Heräsimme yhdeksältä ulkoa kuuluvaan moottorisahan ääneen. Ilmeisesti meneillään on joku purkutyö. Ulkona satoi. Jäin sänkyyn kristallikruunun alle lukemaan.

Ristiisa Pubi
Koska Hannu ei tällä hetkellä pysty kovinkaan paljon kävelemään, tarkoituksemme oli vuokrata fillarit päiväksi tai pariksi. Sateessa ei niistäkään ole mitään iloa. Puoliltapäivin sade hiljeni. Kävelimme Ristiisa Pubiin lounaalle, kävimme kaupassa ja Gustavin katetulla terassilla kahvilla.

Iltapäivällä sää selkeni ja lähdin kävelemään Toomelle. Hannu jäi tutustumaan Karlovan kaupunginosaan. Kävelin Väike-Tähen kautta pääkadulle (Riia) ihaillen samalla puutalolähiötä. Siitä suunnistin kohti Toomemägeä. Tartto on aivan älyttömän kaunis kaupunki! Onneksi ovat ymmärtäneet säilyttää kauniit puutalot ja osa uusistakin rakennuksista on tehty puusta.

Devil's Bridge
Toomemägi on kaunis puistoalue, jossa riittää rinteitä ja polkuja. Mäki ei ole niin jyrkkä kuin Tallinnan Toompea. Etsin Devil's Bridgen, jolle päästäkseen pitää kävellä pihojen läpi, samoin sieltä poistuessa. Ilmeisesti se on kuitenkin luvallista, kun mitään kieltotauluja ei ollut näkyvissä.

Tartu Toomkirik

Tuomiokirkon raunioille pystytettiin katsomoa ja kohdevaloja, ilmeisesti siellä viriteltiin jotain konserttia.

Tartossa on viikonlopun aikana kisattu suunnistuksen MM-kisoja ja suunnistajia riitti vielä maanantainakin Toomen rinteille.

Tampere-talo?
Oscar Wilde & Eduard Vilde
Herne-kadulle asti käveltyäni käännyin takaisin keskustaan ja palasin Raekoja Platsin kautta kämpille suihkuun ja hetken huilille. Sää selkeni ja lähdimme yhdessä keskustaan. Aperitiivioluet nautimme ilta-auringossa Pahad Poisid -baarin terassilla. Samalla kuuntelimme aukiolla soittavaa erinomaista James Werts World Project -bändiä, jonka Dire Straits cover soi kuin suoraan levyltä. Bändin lopetettua alkoi suunnistuskisan palkintojen jako.

Ennen kuin toriyleisö hajaantui ravintoloihin, me saimme pöydän italialaisravintola La Dolce Vitasta. Söimme hyvät alkusalaatit ja yhteisen pizzan. Tunnelma kohosi kaariholviin saakka, ruokailijoina oli pariskuntia, ryhmiä, perheitä ja mukaan tunki myös Italian suunnistusjoukkue.

Pizzeria La Dolce Vita
Tiistaillekin oli luvattu sadetta, joten emme lähteneet etsimään pyörävuokraamoa. Sen sijaan kävelin parin tunnin lenkin ja teimme treffit keskustaan. Suuntasin Kesk-katua keskustasta toiseen suuntaan, jatkoin Kalevi-katua ja laskeuduin joen varteen.

Emajõgi
Kävelin joen toiselle puolelle Annelinnin kaupunginosaan, siellä on kävelytie aivan rannassa. Puistot ja niiden patsaat toivat mieleeni Pärnun. Ylitin viimeisen näkyvissä olevan sillan (Kroonuaia), palasin Supilinnaan ja siitä ylös Toomelle. Virolaiset autoilijat (ainakin täällä Tartossa) ovat todella kohteliaita; kun minä vasta harkitsen suojatien ylittämistä, autoilija on jo pysähtynyt sen eteen.

Hannu tuli sattumalta samaan aikaan toisesta suunnasta Toomelle ja kuuntelimme hetken Tuomiokirkon raunioilla, kun franskiskaanimunkit harjoittelivat tulevaa esitystä.

Angel's Bridge
Kuvasimme Angel's Bridgen ja palasimme Raekoja Platsille. Aurinko paistoi edelleen kuumasti ja istuimme lenkkioluelle Amsterdam-kahvilan terassille. Koska siinä oli niin mukava paistatella päivää, jäimme lounaalle.

Kissing students

Olen huomannut, että viihdyn mainiosti yliopistokaupungeissa. Niiden ilmapiiri on vireä ja kulttuuritarjonta varsin kattavaa. Tapahtumia, klubeja ja pubeja on paljon. Tarttossa on useita yliopistoja ja on/off-työnantajani avustaa mm. Tarton Suomalaiset Lääketieteen Opiskelijat ry:stä.
Amsterdam Bar
Crepp Kohvik
Iltapäiväkahvit joimme Crepp Kohvikin terassilla. Sisäpuolikin oli mukavan oloinen, kun kävin maksamassa laskun. Ehkä ehdimme sinne joku toinen kerta. Palasimme kämpille päikkäreille, alkoi ukkostaa ja hetken satoi rankasti.

Asian Chef
Kansainvälinen teemamme Tartossa jatkui, kun kävelimme syömään viimeisen illallisemme Asian Chef -ravintolaan. Se on niin lähellä majapaikkaamme, ettei karttaa tai sateenvarjoa tarvittu, varsinkaan, kun taivas oli taas seljennyt.

Keskiviikkonakaan meillä ei ollut mihinkään kiire, olin varannut liput vasta 12.00 lähtevään Lux Expressin bussiin. Kävelymatkalla bussiasemalle yritimme etsiä mukavaa kahvilaa, mutta sellaista ei löytynyt sen enempää tavaratalosta kuin toriltakaan. Ostimme linja-autoaseman kahvilasta kahvit ja lihapiirakat aamiaiseksi. Bussimatka Tallinnaan meni taas lukiessa, asemalla hyppäsimme bussi 2:n kyytiin ja jäimme pois satamassa.

Kochi Aidad
Lounaan söimme Kochi Aidad -panimoravintolassa ja teimme tuliaisostokset viereisessä Super Alkossa. Emme olleet varmoja Mirjan ja Masan reissun pituudesta, mutta niin nämä taas onnistuivat yllättämään meidät Linda Linen kotimatkallakin.

Kolmen yön reissu Tarttoon tuli maksamaan kahdelta yhteensä 205€ (Linda Line, Lux Express + Booking.com). Tarttoon tulee taatusti mentyä toistekin!